כל מה שצריך לדעת על חוג קראטה לילדים

קראטה היא אחת משיטות אומנות הלחימה המסורתיות אשר מקורן ביפן. כיום ניתן למצוא בקלות רבה שפע של מורי קראטה (בסגנונות שונים) ברחבי ישראל.
בכתבה לפניכם נסקור אלמנטים החשובים לדעת לכל מי שרוצה להתחיל ללמוד קראטה ועבור הורים לילדים השוקלים לרשום אותם לחוג קראטה.

מה לומדים:
טכניקות הגנה והתחמקות – באמצעות הזרועות, הידיים והרגליים
טכניקות תקיפה – באמצעות בעיטות, אגרופים, מרפקים וברכיים
טכניקות הפלה
טכניקות בריחים והטלות – בחלק מסגנונות הקראטה
קאטות – הקאטה היא מרכיב מהותי בקראטה היפני, בה מתרגלים טכניקות ברצף, ומדמים מצבי קרב שונים, עם דגש על אופן הביצוע במימד הפנימי והחיצוני.

ריקה אוסמי קאטה
ריקה אוסמי מבצעת קאטה

חשוב לדעת:
המילה “קראטה” היא שם כולל למספר רב של שיטות שונות. המשותף לכלל השיטות הוא מקורן היפני וקוד הלבוש. שיטות קראטה רבות מצאו את דרכן ליפן מלוחמים יפנים שלמדו קונג פו (בסגנונות שונים) בסין, הביאו את מה שלמדו ליפן, לעתים ביצעו שינויים ובדרך הטבע – הפכו השיטות הללו להיות שונות מן המקור.

האם בקראטה לומדים להשתמש בכלי נשק?
הקראטה היפני אינו כולל סיליבוס של כלי נשק. אך מורים רבים לקראטה למדו במקביל גם קובודו, שהינה אומנות כלי נשק עתיקה מאוקינוואה ביפן, הכוללת תירגול בכלי נשק רבים כגון: נונצ’אקו, סאי, טונפה, בו (מקל) ועוד.

איציק כהן קראטה קובודו
סנסיי איציק כהן מלמד קראטה וקובודו בתל אביב

האם הקראטה תחרותי? האם יש קרבות?
כמספר הרב של סגנונות קראטה, יש ארגונים שונים המקיימים תחרויות קראטה. התחרויות עצמן מתחלקות לתחרויות של “קאטה” – בהן מתחרים נשים וגברים על הצגת קאטות קראטה שונות (רצף תנועות המדמה מצב קרב) ובנוסף מתקיימות תחרויות קראטה עם קרבות (בדרך כלל עם מיגון ושפיטה על מנת להגן על המתמודדים – ילדים ועד מבוגרים).
מתאמני קראטה וותיקים לעתים מוצאים את דרכם לאירועי קרבות נוספים, כגון אירועי קיקבוקסינג (גלורי/UFC וכו’) ועומדים בכבוד ומציליחים מול לוחמים משיטות שונות.
בנוסף, החל מאולימפיאדת טוקיו שתתקיים השנה ביפן, הקראטה הפך לענף אולימפי.

הערכים:
קראטה מסורתי הוא בחירה מעולה כחוג אומנות לחימה ופעילות גופנית לילדים ונוער. מעבר ליתרונות הבריאותיות, לומדים ערכי כבוד הדדי לחברים, ודגש רב על אתיקט יפני שפעמים רבות מביא עימו דרך ארץ ותובנות רבות למתאמנים.

קראטה גבעתיים אורי אלישר
סנסיי אורי אלישר בשיעור קראטה לילדים בגבעתיים

הלבוש:
בקראטה נהוג ללבוש בגדים בצבע לבן, וזהו סימן ההיכר המפורסם של הקראטה היפני ואולי אף הידוע ביותר מכל שיטות אומנויות הלחימה.
השוני הקיים בין סגנונות קראטה, זרמים ומועדונים בדרך כלל מקבל ביטוי בסמל שעל דש הבגד.

חגורות ודירוג בקראטה: כמה זמן לוקח לקבל חגורה שחורה?
נהוג לומר כי תלמידים שמוכנים להשקיע המון שעות, להגיע למספר אימונים בשבוע (לפחות 3-4 אימונים), לחזור על תבניות וטכניקות בבית, יכולים להגיע לחגורה שחורה בזמן המינימלי של כשנה. לרוב בעבור מרבית הבוגרים והנוער, הדרך לחגורה שחורה כרוכה במספר שנים של אימונים, אך תמיד יש יוצאי דופן.

קראטה – ההיבט המקומי
בנוסף לשפע מאמני הקראטה המסורתי בארץ (שוטוקאן/גוג’ו ריו/קיוקושין ועוד), בישראל קיימים גם מספר בתי ספר לשיטות לחימה משולבות שפותחו על ידי מאמנים ישראליים, אשר מכשירות את המתאמנים (ילדים ובוגרים) במערכת לחימה המורכבת ממספר שיטות, כולל קראטה יפני.
לדוגמא: דניס הישרדות, סקורניק לוחמה ישראלית, CMA, תורה דוג’ו ועוד.

שאלה העולה פעמים רבות: האם קראטה יעיל ברחוב? להגנה עצמית?
בהחלט! מי שיתמידו באימוני קראטה יקבלו כלים להגנה עצמית ויכולים להפוך ללוחמים ולוחמות חזקים ביותר.

יש לזכור שלכל שיטה יש יתרונות וחסרונות, לוחמים מוכשרים הם אלו שברגע האמת יידעו להתאים את הידע שלהם למצב ולפעול בהתאם באמצעות הידע שרכשו באימונים. הדבר הכי חשוב שילדים לומדים בחוגי אומנות לחימה הוא איך להימנע מעימותים ובמקרה הצורך לסיים אותם בצורה הכי מהירה.
לוחמי קראטה משתתפים בהצלחה רבה מזה עשורים בקרבות K1, וכיום אפשר לראות לוחמי MMA רבים המשלבים את הקראטה שלהם בהצלחה בקרבות MMA ב-UFC/בלאטור וכו’.

 

עכשיו שקראתם על קראטה, אתם מוזמנים להיכנס לאינדקס המאמנים וחוגי הקראטה הארצי שלנו, שם תוכלו לבחור את המורה הבא שלכם ולקבוע הגעה לאימון נסיון.

שיהיה בהצלחה!

 

*התמונות בכתבה באדיבות:
אורי אלישר סנסיי (קראטה בגבעתיים)
איציק כהן סנסיי (קראטה בתל אביב וחולון)
גבי מקאי סנסיי  (קראטה במודיעין והוד השרון)

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support