חכמת התהליך

“כחיצים ביד גיבור, כן בני הנעורים” (תהלים קכ”ז ד)…

כבר בספר תהלים מדובר על “חכמת התהליך”, להתרכז בתהליך נכון, להקפיד על נכונות התהליך בדיוק כפי שאדם האוחז בקשת אם יאחוז בה נכון, יכוון נכון, ינשום נכון וישחרר את החץ נכון, הפגיעה תתרחש.

התמקדות בתהליך היא הדרך הנכונה, בדיוק כפי שזה יהיה בזבוז לשלוף חץ שהחטיא בגלל חוסר הקפדה על התהליך, כך גם יהיה נכון בכל תחום בחיים להקפיד על תהליך לימודי נכון, סבלני, שוב ושוב כשלאורך התהליך ניתן לתקן ולא לנסות לתקן תוצאה של תהליך שגוי.

אנו חיים בעידן בו הטכנולוגיה נוכחת בכל דבר בחיינו, המושג “במהירות לחיצת כפתור” שגור בפינו, אנחנו מוצפים באוטוסטרדות עצומות של מידע, מוצפים בגירויים חזותיים מכל כיוון, לכאורה הכל נגיש, הכל כאן כל מה שנדרש זה לשבת מול המידע ולגעת והנה כבר אנחנו משכילים, מיומנים, יודעים, הכל כאן רק מחכה שניקח.

אז זהו, הברכה היא גם הקללה. אנחנו נמצאים במצב בו יש היצף מידע, אבל ידע הוא לא מידע, ידע הוא תוצאה של תהליך ארוך. המוח האנושי של האדם בימינו לא שונה במיומנויות הלימוד שלו מהמוח של האדם משנת 100 לספירה. ידע הוא תוצאה של לימוד.

לימוד הוא תהליך שבו מעבדים מידע, לועסים ומעכלים, מקיאים, לועסים שוב ובסוף אם מתעקשים גם מצליחים. כשהמידע נגיש בכמויות יש יתרון, אבל אל תשכחו שצריך להיות מסוגל להפריד מוץ מן התבן, יש הרבה מידע כוזב, יש הרבה “חצאי אמיתות” ויש הרבה בולשיט מוחלט באריזה יפה עם הגשה כריזמטית.

יש הרבה סרטונים ערוכים שהוצאו מהקשרם ועוד שלל מניפולציות על דברים שנאמרים, כך שזה מכשיל גם אנשים שיודעים.
הטכנולוגיה היא דבר מדהים, אפשר לראות אלפי סרטונים מכל העולם בלחיצת כפתור, אפס מאמץ, אפס זמן.
יכולת הלימוד של המוח האנושי לעומת זאת, לא השתנתה ביחס למוח של אדם מלפני 2000 שנה.
אין עדיין טכנולוגיה שתוכל לגרום ללמידה, להטמעה של כישורים, עד לרמה של אוטומציה.

לטעמי הטכנולוגיה למרות שעשתה הרבה דברים טובים, כשאני מסתכל על מה היא עשתה למיומנויות הלימוד, אני רואה בעיקר ילדים, בני נוער ומבוגרים מוצפים בכירויים חזותיים ושמיעתיים, חסרי יכולת להתרכז למשך יותר מכמה דקות, חסרי יכולת לקחת תנועה בסיסית או תרגולת בסיסית ולחזור עליה אלפי פעמים לאורך חודשים, עד להפנמה והטמעה שלה בזיכרון השרירים.
.
אם ניקח את תחום הלחימה, מקצוע האגרוף לדוגמא, תהליך לימוד הוא משהו מאוד סזיפי, שורשיו יבשים ומרים, אבל פירותיו טובים.

בתהליך הלימוד יש כמה שלבים:
1. לימוד, הצורה התאורטית הכי קלה וביצוע מקל בלי שום לחץ עד לביצוע באויר בצורה מושלמת.
2. תרגול, ביצוע, מול פרטנר, בלי לחץ, כשהפרטנר מהווה עזר ולא מתנגד, ביצוע על שקים ובצלבוקס ועם הזמן מעלים את הקושי בלי שהפרטנר מתנגד אלה ממשיך ועוזר.
3. אימון, ביצוע התרגולת מול פרטנר בתרגילי קרב בהתנגדות מסויימת ועם הזמן בקרב אימון בקצב עולה.
זה מקביל לידע – הבנה – יישום.
כשאדם יודע, אחרי זה מבין מה שהוא יודע ובסוף מסוגל ליישם מה שידע והבין.
תבדקו את עצמכם מה במכלול הכישורים שאתם למדתם נמצא ברמה של יישום.
שם האמת מעבר לסיסמאות.

—-
נכתב על ידי יעקב דסקלו – מורה וותיק ורב ידע באיגרוף קלאסי ומקצועני המלמד בנהריה ובתל אביב

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support