מכתב להורים לילדים צעירים על משמעת

אחד התפקידים החשובים ביותר שהורים חייבים להנחיל לילדיהם הוא המשמעת העצמית. משמעת עצמית היא היכולת לעשות מה שצריך לפני מה שאתה רוצה.

משמעת עצמית מבטיחה:

1. חיזוק קשיחות מנטלית.

2. חיזוק היכולת יכולת להתמודד עם פיתויים ודחפים.

3. חיזוק כח הרצון.

בלי משמעת עצמית אין התמדה, אי אפשר להצליח!

פסיכולוגים מגדירים לרוב ‘תוצאות חיוביות בחיים’ כתמהיל שכולל משפחה, חברים, קריירה, בריאות וביטחון כלכלי”. אומר בראיון ל”מוסף כלכליסט” פרופ’ רוי באומייסטר. “כשאנחנו מנסים לבודד את תכונות האישיות שמסוגלות לנבא את התמהיל הזה, אנחנו מגיעים שוב ושוב רק לשתי תכונות: אינטליגנציה ומשמעת עצמית.

“אבל בעוד שאינטליגנציה היא נתון מוגמר יחסית, משמעת עצמית, היכולת להתמיד במשימה ולדחות סיפוקים, היא במקרים רבים חומר ביד היוצר. המשמעת העצמית קשורה לגנטיקה, אבל הרבה יותר מכך לחינוך ולסביבה. למעשה, בהסתמך על מה שאנחנו יודעים היום, היא כנראה היתרון הכי משמעותי שחינוך טוב יכול להעניק לילדים”.

אחת ההגדרות הטובות למושג משמעת עצמית: משמעת עצמית היא היכולת לתת לעצמך פקודה ואז למלא אחריה” –  פול מרטינלי.

אחד הדברים שאני נוהג לשמוע מאנשים חסרי משמעת עצמית הוא: “מה אין לי חיים? משמעת עצמית זה להיות משועבד, ללא חופש, לחיות כמו רובוט

למעשה זה בדיוק ההיפך ממה שנכון, האמת היא שמשמעת עצמית היא מה שמבטיח לך את החופש, היא מה שמבטיח לך את היכולת “לרדוף אחר חלומותיך” ולהגשימם.

ראיתם פעם אדם ללא משמעת עצמית שהצליח לאורך זמן? ראיתם פעם אדם שלא הציב לעצמו יעדים וגם עמד בהם?

אם אתה רוצה להצליח, אתה חייב להיות מסוגל לתכנן נכון, אבל חשוב לא פחות לבצע מה שתכננת ולתחקר מה שביצעת.

 

האם אנחנו יכולים לשפר את המשמעת העצמית שלנו?

אז מה הורים צריכים לעשות כדי לעזור לפתח משמעת אצל ילדיהם? “זו הנוסחה הישנה והקלאסית להורות טובה, שום דבר יוצא דופן“, אומר פלומין.

“הורים חמים ותומכים שמציבים גבולות ברורים ועקביים לילדים שלהם ואוכפים אותם בקפדנות. העניין של טבע וטיפוח יכול לבלבל כאן. יש הורים שמוותרים קצת לילדים שלהם כי הם חושבים שהם ירשו מהם את המשמעת העצמית הגרועה שלהם. מה שקורה במציאות הוא שההורים מקלקלים בעצמם דבר שהיה תקין לגמרי. הם חוזרים הביתה עם משמעת מרוקנת, לא מקפידים לאכוף את הכללים בבית, והילדים לא מקבלים הזדמנות לתרגל משמעת עצמית בעצמם”.

 

אנשים מאשימים את חוסר המשמעת שלהם בכמעט כל דבר שלא הצליחו להשיג בחיים. דיאטה, בריאות, חיסכון, דחיינות בעבודה. אפילו כדי למצוא זמן לבלות עם הילדים נחוצה משמעת עצמית. וכולם הרגישו שהם היחידים בעולם שפשוט אין להם מספיק ממנה”

אדם צריך לעשות מה שהוא התחייב, גם אם לא בדיוק הוא במצב הרוח לבצע את זה.

כמה כללים עליהם אני ממליץ, לחיים:

1. תתעורר בזמן.

היכולת של אדם להתעורר בזמן לפני העבודה, להתלבש, להתעמל ולהיות מוכן לפני שהוא יוצא לעבודה, זו הפגנה של משמעת עצמית.

2. תתנהג בכבוד לאחרים, גם לאלה שהולכים לאט לפניך, לאלה שחותכים אותך בכביש, לאלה שלא בדיוק נשמעים הכי חדים, חלק מהעניין במשמעת עצמית זה להיות סובלני לאחרים.

3. הקפד לאכול מה שנכון לך. לאכול מה שנכון ולא מה שמתחשק, הדרך לעשות מה שנכון לטווח הארוך ולא לספק דחפים קצרי טווח, זו גם כן הפגנה של משמעת עצמית.

4. תתאמן כל יום. לרוב האנשים אין את ההתמכרות או את האובססיה להתאמן כל יום. חלק מהעניין הוא לעשות את התרגול היומי בכל מצב רוח ולא בגלל שאתה אובססיבי או מכור לזה.

5. תעמוד בלו”ז. אנשים ממושמעים, יודעים להתחיל ולסיים את מה שהתחייבו בזמן, בלי סיפורים בגלל הסחות דעת ודחפים חיצוניים שיפריעו להם.

6. המנע מפיתויים. אל תיכנס לפינות כדי להוכיח שאתה יודע לצאת מהן. ההמנעות מהפיתוי היא דרך לשמר את המשמעת העצמית אצל אנשים ממושמעים. אם הבעיה שלך היא מתוקים, אל תיכנס לקונדיטוריה.

7. עשה מה שהתחייבת בלי שיצטרכו להזכיר לך.

8. ייצר לעצמך הרגלים בריאים. הדרך להיצמד לדרך הנכונה, היא לייצר הרגלים בריאים ולדבוק בהם.

—-
נכתב על ידי יעקב דסקלו – מורה וותיק ורב ידע באיגרוף קלאסי ומקצועני המלמד בנהריה ובתל אביב

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support